پایداری انقلاب اسلامی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

آیا میزان رای ملت است ؟

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۱ ب.ظ

همانگونه که می خواهیم روایات را برای حکمی برداشت کنیم همه روایات را میبینیم و بررسی می کنیم و قبل از این مراحلفکر میکنیم تا دلیل عقلی بیاوریم ،اندیشه امام هم باید در همه فرمایشات امام ( ره ) بدست بیاوریم

اینکه بگوییم ( میزان رای ملت است ) و از این نتیجه بگیریم که مردم به فقیه اجازه حکومت میدهند اشتباه است و نمی توان گفت این گزاره اندیشه امام خمینی است و برای اینکه بفهمیم اندیشه امام چیست باید تمام فرمایشات امام در این موضوع را در نظر بگیریم

بررسی اندیشه سیاسی :

نگاه فلسفی :

کسی که حق ندارد نمی تواند حق را ببخشد و مردم حقی از خود ندارند بلکه حق فقط برای خداست و از جمله حقوق ، حق حکومت است که فقط برای خداوند است و خداوند هم از جهت نقل و هم از جهت عقل می فرماید : پیامبر و امام و فقیه حق حکوت دارند
نگاه ولی فقیه:
اندیشه امام خمینی:
اگر از اندیشه امام میخواهیم مطلع شویم باید تمام گفته ها و افعال را  در نظر بگیریم
جمله معروفی از امام خمینی که می گوید : ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است ،

 اگر مردم نخواهند پیامبر نباید حکومت کند ؟ بطلان این کلام واضح هست
شما تاریخ بعد انقلاب را مطالعه کنید وقتی بنی صدر رای می آورد امام به بنی صدر می گوید اگر این حکم تنفیذ نباشد ریاستی برای شما نیست
اینها نشان میدهد که مردم حقی ندارند که حق به کسی بدهند اگر هم ارزشی دارند از ولی فقیه گرفتند و آن ولی می تواند به آن ها چنین حقی ندهد

اندیشه امام خامنه ای : 

امام خامنه ای در کرمانشاه فرمودند:

در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور ، ریاستی است و رئیس‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و مؤثری است اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد.

http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=17589


بعضی ها دشمنی می کنند و به هر طریقی شده است می خواهند عمار رهبری علامه مصباح یزدی را تخریب کنند ، می گویند از نظر سیاسی نظر امام و رهبری با علامه مصباح متفاوت است  و این عکس العمل ها همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند : منطق قوی و مستدل علامه باعث میشود ایشون هجوم رسانه ها و دشمنان باشد


http://paydaran.blog.ir/1392/04/25/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DB%8C%D8%B2%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%DB%8C%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

                                                                                             نویسنده : سید علی میرباباپور

نظرات  (۸)

۱۷ تیر ۹۳ ، ۲۲:۲۰ عمار امام خامنه ای
سلام.بسیار نکته ای بود.ممنون:-)
۱۹ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۵ سید پرنده
خدا خیرت بده..
سلام علیکم.
بسیار مفید و نسبتا مختصر...
درود بر شما.
ممنون.

یا حق.
سلام وب خوبی دارید وازشمادعوت می شود به وب ماهم بیاید
آیت الله مصباح یزدی یک بار دیگر بر قرائت خود از تلقی امام(ره) درباره جمهوریت و رای مردم، پای فشرد و ادعا کرد که امام (ره) برای اقناع طرف‌های مقابل، به رأی مردم استدلال می‌کنند. مصباح یزدی در سخنانی که اخیراً منتشر شده، می‌گوید«:‌ کسانی که فرمایشات حضرت امام(ره) را در سخنرانی‌ها و کتاب‌هایشان دیده باشند، می‌دانند که امام(ره) از لفظ حکومت اسلامی استفاده می‌کردند، اما از آنجا که واقعه انقلاب در این جهان اتفاق می‌افتد و جهان می‌خواهد بداند چه حکومتی در ایران قرار است بر سرکار بیاید، امام از ادبیات سیاسی روز استفاده کرده و منطقی را اتخاذ کردند که مورد توافق و فهم دیگران باشد.»

بیان این سخنان کافی بود، تا واکنشهای منفی به سوی قم روانه شود تا آیت‌الله مصباح متهم به تحریف نظر امام خمینی شود. علمای قم به ویژه اعضای مجلس خبرگان رهبری به این سخنان اعتراض کردند. آیت‌الله مقتدایی نماینده مجلس خبرگان رهبری در واکنش به این جمله که «امام معتقد به جمهوریت نبودند»، اظهار داشت: به هیچ وجه این بیان در مورد امام صحیح نیست. چون امام خمینی از ابتدا با سلطنت مخالف بودند و مدل جمهوریت و اسلامیت را مد نظر داشتند.

آیت‌الله حسن عالمی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری نیز در واکنش به این اظهارات، با بیان اینکه”فرمایشات امام خمینی در صحیفه امام، ندایی بلند برای جمهوریت بود" افزود: اظهارنظرهایی که به تحریف امام خمینی می‌پردازند؛ پایگاه مردمی نظام را در ذهن جوانان تخریب می‌کند.

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اهواز هم با بیان اینکه”مفهوم جمهوری به صراحت در گفته‌ها و رفتارهای امام وجود دارد"، افزود: امام با هر گروهی که منکر جمهوریت و منکر اسلامیت بودند موافق نبودند. وی در پاسخ به این پرسش که چه موضعی در برابر این جمله دارید که « امام معتقد به جمهوریت نبودند و تنها برای این که به زبان روز سخن بگویند از واژه جمهوری استفاده می‌کردند»، تأکید کرد: ما با این تفسیر مخالف هستیم.

حجت الاسلام محسن غرویان که روزگاری شاگرد آیت الله مصباح بوده نیز این روزها بسیاری از نظریات استاد سابق خود را به چالش کشیده است. وی به سخنان اخیر مصباح یزدی که « امام برای اقناع طرف‌های مقابل به رای مردم استدلال می‌کند» اشاره کرده و می‌گوید: مانند این است که بگوییم امام صرفا ظاهر سازی کرده است. جمهوریت را مطرح کردن به نظر من خلاف مبانی فکری و فقهی حضرت امام است. حقیقتا امام برای مردم سهمی در مشروعیت قائل بودند و تفسیر فقهی و دینی و علمی نیز در این نظر حضرت امام وجود دارد. غرویان ادامه داده است: آیت الله مصباح قائل به نظریه انتصاب مطلق است و بعضی از فقها از جمله حضرت امام این انتصاب مطلق را قبول ندارند. بلکه امام ترکیبی از انتخاب و انتصاب را قبول داشتند.
hashemirafsanjani.ir
پاسخ:
سلام و خسته نباشید
1ـ مشروعیت دو نوع است
الف : مشروعیت فلسفی
ب: مشروعیت اجتماعی
اون چیزی که من توضیح دادم مشروعیت فلسفی است ولی این چیزی که شما می فرمایید مشروعیت اجتماعی یا جامعه شناختیست که ما با هم بحثی نیست
بعضی ها نتونستند این دو تا رو تفکیک کنند و همین علت انحراف آنها شد
نکته : مردم در مشروعیت فلسفی دخالتی ندارند ولی در مشروعیت اجتماعی بسیار نقش دارند
یک سوال : اگر امام معصوم غالب مردم با آن نباشد ولی یه عده خاص او را به عنوان امام قبول داشته باشن به عبارتی دیگر مقبولیت نداشته باشد می تواند قیام کند به عبارت دیگر امام هست ؟
اگر بنابر نظر شما باشد نه نمی تواند چون مقبولیت ندارد و وقتی مقبولیت نداشته باشد مشروعیت هم ندارد و آن قیام امام حسین بی جا و به نا حق می شود
2ـ اگر قصد گرفتن جواب شبهه دارید با اسم های مختلف وارد نشوید یک اسم کافیست ، یک بار با اسم E'etedal و یک بار با اسم  mohammadو یک بار با اسم بهشتی چه معنایی دارد ؟
۲۰ تیر ۹۳ ، ۱۲:۳۶ علیرضا جزینی
سلام.
نماز روزه هاتون قبول . . . 
به روزم با اولین پست و معرفی . . . 

با نظرات سازنده تون ما رو همراهی کنید 
و اگر هم دوست داشتید ما رو لینک کنید و بگید که لینکتون کنم

کلیک رنجه بفرمایید. . .
۱۰ مرداد ۹۳ ، ۱۶:۱۶ پریشان گویا
سلام 
این تحلیل به منظرم باید کمی وسیع تر بشه  و جنبه های دیگر هم مدنظر قرار بگیرد
به نظر من در شرایط ان زمان هنگام وقوع انقلاب بهترین نسخه جمهوری اسلامی بود با این نکته که اصل بر حکومت اسلامی است و نصب کاردار ها که یکی از انها رییس جمهور است شان ولی امر است که به مردم تفویض شده به دلایل مختلف 
- مردم تا ان دوران طعم رای دادن و دموکراسی را نچشیده بودند و با توجه به شرایط جهانی اگر مردم وارد این ورزه نمی شدند الان غرب برای انها قبله امال بود و حکومت اسلامی بخاطر می افتاد
که تحلیل ایت الله مصباح اینجا قرار می گیره
- و دلیل ایجابی هم میشه گفت که وظیفه ولی امر اینه که مردم رو در جامعه رشد بده تا بتونن درست تحلیل کنند این مکانیزم رای ملت باعث دخیل شدن مردم در امور اجتماعی و در عین حال خط دهی ولی تا بتونن با اصول و کلیات با ولی همراه بشن و مصداق درست را انتخاب کنند
یا علی 
به ما سر بزنید
لینک شدید
سپاس از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی